Dhruva

Dhruva was de oudste zoon van koning Utanapadha uit het oude India. Als vijfjarige jongetje voelde hij zich zo gekwetst en afgewezen door zijn vader, dat hij het bos in vluchtte, waar hij op zoek ging naar God. Dhruva doorstond de dreiging van wilde dieren, honger en dorst om te vinden wat hij zocht.

God, geraakt door zoveel vastberadenheid en oprechtheid, verscheen hem in een droom en vroeg hem wat hij wilde. Dhruva antwoordde dat hij een plek in het universum wilde waar niets of niemand hem kon verdringen en waar niemand hem zijn vreugde en zekerheid af kon nemen. God beloofde Dhruva dat hij, wanneer hij zou sterven, de Poolster als laatste rustplaats zou krijgen, omdat deze als enige onbeweeglijk aan de hemel staat, terwijl alle andere sterren zich verplaatsen door het heelal.

Hierdoor tevreden gesteld, ging Dhruva naar huis. Hij volgde zijn vader op als koning en regeerde met wijsheid en waarachtigheid. Toen hij stierf, kreeg zijn Ziel de Poolster als thuis. In India staat de Poolster bekend als Dru ster. Hier dankt de Dru yoga haar naam aan.

 

Groet aan Dhruva

In deze sequentie verbinden de hemel- en aarde-energie zich met elkaar in het centrum van het hart. Dit punt van stilte noemen we Dhruva. Concentratie hierop geeft een gevoel van balans, vrede en verbondenheid met de hele schepping. De Groet aan Dhruva bevordert evenwicht, concentratie en coördinatie en geeft rust, vreugde en mededogen.

  1. Vanuit Tadasana breng je het gewicht op je linkervoet.
  2. Op een inademing breng je je armen via de zijkant van je lichaam tot boven je hoofd en til je je rechtervoet naar je linkerknie. Zet op een uitademing de vingertoppen tegen elkaar. Blijf even zo staan en adem rustig door.
  3. Laat op een uitademing de handen zakken tot voor je hart en zet je rechtervoet met de tenen op de grond, hiel tegen de linkerenkel.
  4. Draai de vingers naar voren op een inademing en open op een uitademing de handen, terwijl de toppen van de beide middelvingers en ringvingers elkaar blijven raken.
  5. Adem rustig door en richt de aandacht naar binnen. Strek dan op een uitademing de armen licht naar voren, de vier vingertoppen nog steeds tegen elkaar. Adem rustig door en wees je bewust van de diepe vrede in jezelf.
  6. Op een inademing laat je je handen los en open je je armen zijwaarts. Adem uit en laat de armen langs de zijkant van je lichaam ontspannen. Zet je rechtervoet op de grond. Herhaal aan de andere kant.

Yogalicht - Dru yoga